CAY docentenweekend met Paul braaksma

nieuw: een inspirerende bijscholing voor CAY docenten


wanneer 24 en 25 maart 2018
tijd zaterdag 13.30 - 17.30 uur en zondag 10.00 - 16.30 uur
waar AnahataYoga, Aalsterweg 181b, 5644 RA Eindhoven
kosten

185 euro. De lunch op zondag van 12.30 – 13.30 is niet inbegrepen, er zijn lunchgelegenheden in de buurt of je kunt je eigen lunch meenemen  

docent Paul Braaksma van School voor Yogasana's uit Amsterdam
aanmelden

 via de inschrijfpagina

aantal deelnemers

minimaal 8, maximaal 12 


Dit weekend is bedoeld als bijscholing voor CAY docenten.

Het idee is ontstaan tijdens de CAY week die Paul Braaksma heeft gegeven in de zomer van 2017 in Nartheac.  Onder de deelnemers  van deze week waren een groot aantal docenten en het bleek dat ieder van hen zijn of haar eigen vragen en problematieken tegen kwam bij het lesgeven.

Paul Braaksma is, naast Gert van Leeuwen, de meest ervaren leraar van CAY in Nederland en traint ook de docenten bij de CAY leraren opleiding in Amsterdam.  Zijn geheel eigen en authentieke manier om CAY uit te dragen deelt hij graag met CAY leraren in dit weekend.

Als rode draad in dit weekend werken we rondom het thema “het juiste moment”

CAY is enerzijds een techniek en methodiek, anderzijds een manier om tot aanwezigheid te komen “in het moment” . Vaak richten we onze aandacht op het volgende moment en als leraar in CAY is het een grote uitdaging om leerlingen uit te nodigen de confrontatie met spanningspatronen aan te gaan en te doorvoelen en te beleven. In het juiste moment kunnen dan de fysieke en mentale processen geabsorbeerd worden.

Voor CAY leraren is het boeiend om te onderzoeken hoe je relatie is met “het juiste moment” om van hieruit  deze ervaring uit te dragen naar je leerlingen. 

onderwerpen  bijscholing

  • Hoe bouw je een les op vanuit de CAY techniek en werk je naar het ”juiste moment” toe.
  • Hoe verbaliseer je en hoe zet je je stem in, in relatie tot de uitwerking van dit thema . Wat zeg je wel en wat juist niet.
  • Lesgeven in CAY betekend dat je veel praat om ervoor te zorgen dat de leerlingen niet afdwalen in hun eigen gedachtewereld. Maar  hoe vind je de balans in de hoeveel tekst die je laat uit je mond laat klinken in  relatie tot het juiste moment. Wanneer en waarom haken leerlingen af in de confrontatie met een monoloog. Hoe vind je die balans tussen te weinig en te veel instructies.  
  • Hoe bied je een bedding van veiligheid en vertrouwen  voor je leerlingen wanneer ze intense spanningspatronen ontmoeten die soms gepaard gaan met een emotionele energie.  En daarmee gerelateerd; hoe ga je om met leerlingen die telkens afhaken in bepaalde houdingen of bij het gebruik van bepaalde tool
  • Wanneer heeft het zin om iemand te corrigeren/aan te raken, en wanneer niet
  • Verder krijgt elke deelnemer  de gelegenheid om  een eigen vraag in te brengen die gerelateerd is aan de eigen lesgeefpraktijk en gaat Paul onderzoeken wat daarin de raakvlakken zijn met de hierboven voorgestelde onderwerpen en of en hoe die vraag aan de beantwoord kan worden in dit weekend.

voor wie?

CAY docenten en CAY docenten in opleiding.