Ga niet naar de bloementuin o vriend,

ga daar niet heen;

in je lichaam is de bloementuin

Ga zitten op de duizend bloembladeren van de lotus

en aanschouw vandaar de oneindige schoonheid

(Kabir)


yin yoga

Deze yoga les is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaand leven waar we dagelijks mee te maken hebben.

 

In tegenstelling tot de meer dynamische vormen van yoga is het doel van deze yoga niet het versterken of activeren van spieren en het opbouwen van kracht,  maar juist het ontspannen waardoor het lichaam-geest systeem kan herstellen en kalmeren.

 

Deze zachte vorm van yoga gaat over overgave, met respect voor het lichaam.

Om stil te staan bij wat er leeft van binnen, en dit te observeren zonder oordeel, te ontmoeten en te luisteren. Lichaam en geest kunnen zich een diep niveau openen en de energie kan weer gaan stromen. 

 

Deze houdingen werken diep door in de bindweefsels en hebben een herstellend effect op het energiesysteem. In elke houding verblijf je telkens 5 minuten of langer. Yin houdingen werken kalmerend op de mentale energie. Op energetisch en fysiek niveau werken deze houdingen op de diepere energetische lagen, de bindweefsels en op de energiekanalen en het zenuwstelsel en dit heeft een herstellend en revitaliserend effect. Elke deelnemer heeft zijn of haar eigen mogelijkheden in het lichaam, met behulp van de juiste aanpassingen die door de docent worden aangereikt kan elke houding veilig worden uitgevoerd.

 

 Je wordt uitgenodigd om te ontspannen in elk moment, waardoor je als vanzelf geconfronteerd wordt met je gewoontepatronen, grenzen, ongemakken en blokkades op emotioneel, fysiek en mentaal niveau. Een houding kan soms intense effecten oproepen, en op die momenten kun je verzachten in de niet oordelende liefdevolle vriendelijkheid en compassie voor jezelf. De adem ondersteunt hierin, met name het toelaten van de uitademingen in de gespannen gebieden draagt het vermogen in zich om los te laten. 

voor wie geschikt?

Deze les is geschikt voor iedereen

  • wanneer je het moeilijk vind om te ontspannen
  • wanneer je lichaam stijf is
  • om je actieve sport of yogabeoefening (yang) te balanceren met yin 
  • wanneer je herstellende bent van ziekte of burn out
  • wanneer je last hebt van slapeloosheid
  • wanneer je je meditaitiebeoefening wilt ondersteunen met meer lichaamsbewustzijn

 

Kijk op ons lesrooster wanneer deze les gegeven wordt.

mindfulnessyoga, mindfulness