"If you embrace earth, heaven will chase you" - oud taoistisch gezegde


critical alignment yoga

Critical Alignment Yoga is een vernieuwende yogavorm van Nederlandse bodem. Deze richt zich op het bewustworden en doorbreken van stress, voorkeurshoudingen en (onbewuste) spanningspatronen in het lichaam.  Kenmerkend in deze vorm is de heldere techniek en het gebruik van speciaal ontwikkelde hulpmiddelen. De sleutel van CAY is de opbouw van alignment en kracht vanuit de meest fundamentele draagstructuur van het lichaam: het skelet. Via het stappenplan: ontspannen, bewegen, kracht en coördinatie ontstaat meer gemak en  balans. Niet alleen op fysiek nivo, maar ook mentaal en emotioneel. Mindfulness is geïntegreerd in de beoefening van CAY.

CAY brengt ontspanning in je beweging en in je leven. 

Hoe ziet een les CAY eruit?

  • Elke les is opgebouwd vanuit het stappenplan ontspanning, beweging, kracht en coördinatie. 
  • STAP 1: ONTSPANNEN Met behulp van de hulpmiddelen (stipje, rolletje) worden de weerstanden en verhardingen in het lichaam opgezocht. Er komt druk op spieren, wervels en gewrichten. De spanning in het lichaam neemt verder af door het toelaten van  weerstand tegen deze druk. Dit gebeurt door gebruik te maken van de ademhaling. Doordat de gebieden beter ter doorbloed en meer ontspannen raken neemt de mobiliteit van de gewrichten in de wervelkolom toe. Bewustwording van lichaam, adem, van de mentale energie gaan samenwerken.
  • STAP 2: BEWEGEN Asana's (yogahoudingen) uit een van de groepen achteroverbuigen, vooroverbuigen of torsies en/of vanuit een thema worden hier uitgewerkt.
  • STAP 3: KRACHT en COÖRDINATIE Doordat de bewegingsspieren meer ontspannen zijn, krijgen de onderliggende, diepere spier- en botstructuren de mogelijkheid om deze ontspanning actief te ondersteunen. Dit leidt weer tot krachtopbouw in de houdingsspieren van het lichaam.
  • Meestal wordt er afgesloten met een omgekeerde houding: al dan niet met behulp van het hoofdstandbankje.
  • Tenslotte een zittende meditatie en/of een liggende eindontspanning.

 

voor wie is deze les geschikt?

  • wanneer je lichaam stijf is en/of je lichamelijke ongemakken ervaart
  • wanneer je het moeilijk vind om te ontspannen
  • wanneer je je het gevoel hebt dat je niet vrij in kunt ademen
  • als je soepeler, meer ontspanner en vrijer wilt bewegen
  • als je niet lekker in je vel zit
  • als je graag meer kracht (terug) wilt krijgen
  • als je het lichaams en totaalbewustzijn wilt verruimen
  • als je je gewoontepatronen wilt doorbreken van binnenuit, doordat je het lichaam en de mind met elkaar verbind door asana's, adem en meditatie. 
  • voor yogi's : als je inzicht wilt krijgen in de manier waarop je je asana's uitvoert en hoe je daarin kunt verfijnen en verdiepen.

Kijk op het lesrooster om te zien wanneer deze les gegeven wordt.

 

 

critical alignment yoga tot op het bot