CAY stappenplan

  • Elke les is opgebouwd vanuit het stappenplan ontspanning, beweging, kracht en coördinatie. 
  • STAP 1: ONTSPANNEN Met behulp van de hulpmiddelen (stipje, rolletje) worden de weerstanden en verhardingen in het lichaam opgezocht. Er komt druk op spieren, wervels en gewrichten. De spanning in het lichaam neemt verder af door het toelaten van  weerstand tegen deze druk. Dit gebeurt door gebruik te maken van de ademhaling. Doordat de gebieden beter ter doorbloed en meer ontspannen raken neemt de mobiliteit van de gewrichten in de wervelkolom toe. Bewustwording van lichaam, adem, van de mentale energie gaan samenwerken.
  • STAP 2: BEWEGEN Asana's (yogahoudingen) uit een van de groepen achteroverbuigen, vooroverbuigen of torsies en/of vanuit een thema worden hier uitgewerkt.
  • STAP 3: KRACHT en COÖRDINATIE Doordat de bewegingsspieren meer ontspannen zijn, krijgen de onderliggende, diepere spier- en botstructuren de mogelijkheid om deze ontspanning actief te ondersteunen. Dit leidt weer tot krachtopbouw in de houdingsspieren van het lichaam.
  • Meestal wordt er afgesloten met een omgekeerde houding: al dan niet met behulp van het hoofdstandbankje.
  • Tenslotte een zittende meditatie en/of een liggende eindontspanning.