"hoe als je je met zorgeloosheid kon omringen en dat dat je ruimte was"    - Bert Schierbeek


adem en meditatie

Deze les vormt een goed begin van de dag. In deze les worden er ademoefeningen, pranayama en meditatie aangeboden. 

Adem is leven! De adem lijkt heel gewoon en vanzelfsprekend, maar het hele leven is gebaseerd op de ademstroom. De oefeningen die worden aangeboden in deze les zijn behulpzaam om je levenstroom (prana) te verdiepen, verruimen en verfijnen. Dit heeft een positieve impact op hoe je je voelt en hoe je denkt. Het lichaam-geest systeem komt tot rust en wordt gevitaliseerd. Je hartritmevariabiliteit en daaraan gekoppeld je zenuwstelsel komt meer in balans. 

 

Inhoud van de adem en meditatie les

We beginnen liggend op een CAY stripje of viltmatje. Zo verruimen we de borst en buik, waardoor de adem moeitelozer kan stromen. Het ademritme vertraagd en wordt regelmatiger. (Heb je geen stripje of viltmatje, dan kun je een handdoek strak oprollen en horizontaal of verticaal in je boven/middenrug plaatsen) Daarna volgen zittende en/of staande ademoefeningen en pranayama's. Hierdoor worden de energiecentra in hoofd, hart en buik gebalanceerd. 

 

Het laatste deel van de les laten we de ademtechniek los. In deze non-duale meditatie wordt je uitgenodigd om te ontspannen in elk moment, de (vaak zeer subtiele) controle en manipulatie los te laten en vrijheid van puur gewaarzijn te ontdekken.   

Deze meditatie is grotendeels is gebaseerd op Adyashanti's "true meditation". 

 

Thuis bij de hand hebben:

  • Yogamat
  • een yogastripje en viltmatje. Als je dat niet hebt kun je een handdoek strak oprollen in een rol van ongeveer 10 cm dik. Hou dan ook een kussen bij de hand.
  • Iets om je bekken hoger te plaatsen tijdens het zitten: een meditatiekussen of  meditatiebankje of een dubbelgeslagen CAY strip of een ander dik kussen of dik boek. Zit je liever op een stoel, dat is ook prima, hou die dan bij de hand. 
  • Deken om om te slaan tijdens de meditatie
  • Doe makkelijk zittende kleding aan. Zorg dat je eventueel een extra laag (bv. trui of vest) aan kunt doen.
  • Niets eten van te voren, een kop thee en/of wat fruit is voldoende. Zo krijg je geen last van je eten tijdens de pranayama.

Niveau

Deze les is toegankelijk voor iedereen die dieper wilt ontspannen en kalmeren. Ongeacht je leeftijd, lichaamstype of niveau van fitheid. Van totale beginners tot mensen die al jaren Yoga en/of meditatie beoefenen.

Docent


Wanneer

Zondag 7 maart 9.00 -10,00  online

Schrijf je hier in.

Ben je nog niet bekend bij AnahataYoga? Maak dan eerst hier een account aan bij Momoyoga.

 

Je ontvangt een half uur voor aanvang een link met meeting ID en password voor Zoom.

Kijk hier als je wilt weten hoe Zoom werkt. 

Kijk in de agenda wanneer deze les nog meer gegeven wordt .

 

Kosten

Wij bieden deze online les aan aan voor het goede doel.

Je bepaalt zelf achteraf wat je betaald.

Je krijgt hiervoor een email met een betalingsverzoek.

Je vult zelf een bedrag in en dit reken je af via Ideal.

 

Dit bedrag doneren wij aan de Stichting Calcutta Rescue voor hun project"education on wheels